COL·LAGEN EN L’ESPORTISTA

colageno

Tant a l’esport com en estètica, el col·lagen com a complement s’ha posat de moda per la seva capacitat en la millora de la pell, els tendons, ossos i articulacions.

El col·lagen és la proteïna més important del cos animal ja que representa el 25-30 per cent del total d’aquestes. La seva funció es basa en generar fibres que formen els teixits del nostre organisme entre ells; la pell, els músculs i els tendons entre altres. Són les anomenades fibres col·làgenes i aporten resistència i elasticitat a les nostres fibres. És per això per la qual cosa el ser humà s’ha d’assegurar de que els seus nivells de col·lagen en el cos siguin òptims, per poder obtenir el seu millor funcionament i rendiment.

A partir de la nostra tercera dècada, el nostre organisme perd capacitats per sintetitzar aquesta proteïna, donant lloc a problemes en articulacions, ossos i pell, on les nostres capacitats es veuran disminuïdes. Degut a això, a partir d’aquesta edat, hem de tenir molt en consideració els nivells de col·lagen.

Existeixen 28 tipus de col·lagen destacant:

  • Col·lagen tipus I: present en pell, tendons, còrnia i ossos. La seva funció principal és la resistència a l’estirament.
  • Col·lagen tipus II: es troba en els cartílags i humor vitri.

Col·lagen en aliments

Existeixen dos tipus d’aliments, els aliments que ens proporcionen una important font de col·lagen i els aliments que proporcionen la capacitat per sintetitzar-lo en el nostre organisme.

Com es tracta d’una proteïna present en els animals, la principal font de col·lagen la podrem trobar en aliments com: peix en la seva pell, ous, lactis i carns (gran percentatges de col·lagen principalment en les carns blanques i en la carn de boví) aliments rics en genisteïna (es troba a la soja i en els seus derivats i ajuda a bloquejar les enzims que destrueixen el col·lagen.

També existeixen els aliments que ajuden en la síntesi i estimulació de colàgen com són: els fruits secs (contenen omega 3, 6 i 9 i estimulen la síntesi de col·lagen), la gelatina, aliments rics en sofre (els cogombres, o les olives), aliments rics en vitamina C (pebre, taronges o maduixes), aliments rics en lisina (patata, cervesa i el te).

Per el contrari, existeixen hàbits de vida que poden ocasionar un mal estat del col·lagen del nostre cos, com poden ser: el tabac, no portar una dieta equilibrada que la que es produeixi un excessiu consum de sucres o una excessiva exposició solar entre d’altres.

Col·lagen pels esportistes?

Degut a que el col·lagen és important en el ser humà per la nostra pell, tendons, músculs i ossos en estat òptim, quan es tracta d’esport hauríem de tenir encara més en compte els nivells d’aquesta proteïna, degut al deteriorament al que ens exposem.

El col·lagen en l’esportista, no solament ens ajudarà a la flexibilitat i resistència de les nostres fibres, si no que a més a més ens evitarà el risc de patir lesions i dolors. És per això que és de vital importància prevenir aquests problemes amb una alimentació adequada, tenint en compte els nivells d’aquesta proteïna.

Per prevenir aquests problemes, les persones que practiquen esport de forma regular és adequat que portin una dieta equilibrada en la qual s’hauran d’ingerir aliments que continguin col·lagen , i en cas de que aquesta dieta sigui deficitària, consumir aliments rics en aquesta proteïna, que ens asseguri l’aportació recomanada.

Suplements de col·lagen

En suplements, els col·lagen es pot trobar en forma de pols, líquid, càpsules o cremes i injeccions més usades en temes estètics. El més comú de trobar és el hidrolitzat i l’hidrolitzat amb altres suplements com el magnesi o l’àcid hialurònic.

Hidrolitzat: obtingut mitjançant hidròlisi enzimàtica a partir del col·lagen tipus I. Es tracta d’un pols blanc soluble caracteritzat pel seu elevat contingut d’aminoàcids específics que no es troben en totes les proteïnes. Les dosis de 10 grams diaris poden cobrir les necessitats recomanades per al ser humà, adult que practica esport aportant beneficis com: prevenció en desgast articular i muscular, en etapes de menopausa i/o embaràs evita la descalcificació òssia, millora la resistència muscular i el rendiment del cor. Per altre banda, equilibra els nivells de colesterol, ajuda en l’eliminació de greixos en el nostre cos i afavoreix la proliferació de bactèries amb efectes beneficiosos del nostre sistema digestiu. A més a més, en quant a estètica, ajuda a la textura de la pell evitant arrugues i cicatrius millorant el creixement de les ungles i el cabell.

El magnesi conjuntament amb el col·lagen ajuda a la recuperació de lesions o dolors subjectes al desgast ossi, lligaments, músculs o articulacions, ja que aquest mineral contribueix a la síntesis proteica normal així com al emmagatzemant i funcionament dels músculs i ossos. L’àcid hialurònic ajuda en la prevenció d’arrugues i envelliment de la pell.

Contraindicacions

A l’igual que la suplementació de col·lagen poden comportar molts efectes positius, un és inadequat pot donar lloc a efectes negatius com reaccions al·lèrgiques, urticàries en la pell, úlceres o mal sabor de boca, sensibilitat a certs aliments o taquicàrdies entre altres problemes, per això es recomana que abans de consumir aquest suplement es consulti amb un especialista.

Conclusions

  • El col·lagen és la proteïna més abundant en el ser humà suposant el 25-30 % del total de les proteïnes.
  • El col·lagen és l’encarregat de formar les fibres del nostre cos, proporcionant-les elasticitat i resistència.
  • A partir dels 30 anys, els nivells d’aquesta proteïna en el nostra cos comencen a baixar degut a que el nostre organisme comença a perdre facultats per sintetitzar-lo, per la qual cosa s’haurà de portar una alimentació equilibrada que ens aporti aquesta vitamina o una suplementació de la mateixa.
  • Existeixen aliments, d’origen animal que ens aporten aquesta vitamina, i altres aliments que ens ajuden a la síntesi de la mateixa.
  • En esportistes, una suplementació de 10 grams diaris ajuda a la prevenció de dolors i problemes musculars, millora la resistència muscular i el rendiment del cor.