CIÀTICA I ESPORT

Un dolor agut que part del gluti i que, a vegades, baixa per la part posterior de la cama. A vegades el dolor es concentra com una punxada persistent en el gluti.
La ciàtica és una radiculopatia, és a dir, un problema causat per la compressió, irritació o pinçament d’alguna de les ramificacions nervioses que conflueixen en el nervi ciàtic. El nervi ciàtic és el nervi més gran que tenim en el cos, i va des de la tercera vèrtebra lumbar (L3) fins a la part posterior de la cama.
En realitat és un nervi format per un ramell d’arrels nervioses que vénen de la columna, s’ajunten en el nervi ciàtic i després es tornen a ramificar per portar terminacions nervioses al gluti, la cuixa, el panxell, el peu i els dits del peu.
Per aquest motiu, els símptomes d’una ciàtica es poden sentir al llarg de tot aquest recorregut en forma de dolor agut en el gluti, formigueig en la cama, entumiment dels dits del peu, etc, Segons la vèrtebra lumbar on es trobi el nervi pinçat, així afectarà una zona o altra.
La ciàtica pot tenir diferents causes, com patir una hèrnia discal lumbar, un estretament del canal vertebral per on passen els nervis, un procés degeneratiu dels discos inter vertebrals o una disfunció de l’articulació sacroilíaca.
La falsa ciàtica
No hem de confondre amb ciàtica el dolor que causa la compressió del nervi ciàtic quan passa per sota del múscul piriforme del gluti. Es tracta d’una simple compressió, però no és una radiculopatia, malgrat que el dolor de gluti i cama pot ser intens com en una ciàtica. Aquest problema té una solució més senzilla i generalment és suficient amb aplicar tractaments de fisioteràpia que incloguin massoteràpia i estirament.
Tractament i prevenció de la ciàtica
El tractament de fisioteràpia per tractar la ciàtica, passa per la manipulació i mobilització de l’articulació sacroilíaca i la massoteràpia de tota la musculatura que intervé en lumbars, gluti i cama. Imprescindible terminar sempre amb estiraments i, fins i tot, recomanar alguns estiraments i exercicis perquè el pacient realitzi a casa.
En la pràctica de l’esport, com el futbol, les postures males en la realització de l’exercici poden ser responsables d’agreujar la ciàtica i els seus símptomes. A més de l’estirament abans i després de l’exercici és convenient enfortir la zona lumbar.
Per enfortir la musculatura que sosté a la columna és necessari treballar abdomen, maluc i glutis, formant una faixa que alliberi a la columna lumbar de part de la pressió a què es veu sotmesa. El Pilats és perfecte per això, ja que treballa precisament a construir un tall fort. Combinar Pilats amb l’esport que practiques és un bon hàbit preventiu.