FLEXIBILITAT METABÒLICA I EXERCICI

La flexibilitat metabòlica es descriu com la capacitat d’un organisme per respondre o adaptar-se d’acord amb la demanda metabòlica o energètica del moment.
Aquesta capacitat d’adaptar-se del metabolisme, es realitza mitjançant la detecció, tràfic, emmagatzemen i utilització del substrat, depenent al seu torn, de la disponibilitat i els requisits energètics.
Per exemple, la flexibilitat metabòlica és essencial per mantenir l’equilibri energètic en temps d’excés o restricció calòrica, i en temps de baixa o alta demanda d’energia.
Estudis recents sobre fisiologia de l’exercici, han aportat molt a identificar possibles mecanismes produïts davant una possible inflexibilitat metabòlica, que de certa forma, és molt característic en l’ús o demanda del combustible en poblacions amb síndrome metabòlic, obesitat i diabetis tipus II.
Com se sap, existeixen múltiples factors que influiran en la flexibilitat metabòlica, com la composició de la dieta i la freqüència d’alimentació, l’entrenament físic i l’ús de compostos farmacològics.
¿On sorgeix el terme flexibilitat metabòlica?
El concepte més comú de flexibilitat metabòlica, es va proposar en un context de selecció de combustibles posterior de la transició de dejuni i la seva relació amb l’estimulació insulínica per explicar la resistència de la insulina.
Per altra banda, Randle i col·laboradors (1963), ja presentaven un principi per afirmar l’oxidació elevada d’àcids grassos i l’oxidació d’àcids grassos i l’oxidació reduïda de glucosa subjacent al que seria resistència a la insulina i la diabetis tipus 2.
Després es van reconsiderar aquests conceptes d’inflexibilitat i inflexibilitat metabòlica en la població diabètica tipus II durant les condicions postabsorció, ja que, se sap que el múscul esquelètic té una oxidació elevada de glucosa i una oxidació menor d’àcids grassos.
El terme flexibilitat metabòlica ha evolucionat per abastir altres circumstàncies metabòliques i teixits, avui es contextualitza més referit a una adaptabilitat fisiològica d’acord amb un estat patològic i una demanda energètica pròpia de l’exercici físic.
La importància de la flexibilitat metabòlica
El fetge, el teixit adipós i el múscul governen la flexibilitat metabòlica sistèmica i maneguen la detecció de nutrients, l’absorció, el transport, l’emmagatzemen i la despesa energètica mitjançant la comunicació a través de senyals produïts pel sistema endocrí.
A escala molecular, la flexibilitat metabòlica depèn de la configuració de les vies metabòliques, que estan regulades per enzims específics i factors de transcripció, molts dels quals interactuen estretament amb les mitocòndries.
Però, com es va explicar anteriorment, en un context patològic o característic de sedentarisme i mal nutrició, aquesta homeòstasi en què es troba l’organisme es veu alterada per una demanda i consum diferent de substrats energètics, la qual cosa comporta o pot conduir a llarg termini en resistència a la insulina, la síndrome metabòlica, diabetis tipus II i obesitat.
Exercici físic i flexibilitat metabòlica
L’exercici físic és altra condició fisiològica que requereix flexibilitat metabòlica per fer coincidir la disponibilitat de combustible amb els requeriments metabòlics i satisfer les demandes energètiques.
La duració i intensitat de l’exercici de l’exercici poden influir profundament a la demanda d’energia, depenent així de les reserves energètiques i les vies catabòliques de manera molt diferents.
Per altra banda, l’exercici físic depenen d’una certa “plasticitat muscular”, fent referència a la capacitat del múscul en adaptar-se i respondre a una varietat d’estímuls, incloent-hi la flexibilitat metabòlica.
L’entrenament, entès com un estat estable, pot llavors alterar l’emmagatzemen i la disponibilitat de combustible del múscul esquelètic.
L’exèrcit físic al seu torn, implica resposta metabòlica que responen a condicions pròpies del subjecte, i també d’altres que són externes al mateix. Per exemple, temperatura, humitat, indumentària, alimentació, edat, sexe, entre altres, factors que condicionen a la via metabòlica que predominarà en aquest moment.
També hi ha mecanismes que afavoreixen el millor camí metabòlic per garantir l’eficiència quant a l’aportació energètica que es necessita. On la massa muscular, el fetge i el teixit adipós són els grans reservoris d’energia, ja que, va a governar la flexibilitat metabòlica en un estret vincle amb el sistema endocrí.
El rol de les mitocòndries en la flexibilitat metabòlica
La flexibilitat metabòlica involucra a la mitocòndria, sent aquesta organel·la qui facilita l’ingrés en major o en menor mesura dels macronutrients per la seva oxidació o utilització, Battaglia i col·laboradors (2012) van demostrar que una bona massa muscular podria millorar la flexibilitat metabòlica i que en la població obesa el metabolisme dels greixos es veu augmentat.
Per altra banda, se sap que després d’una alimentació rica en carbohidrats, s’eleva l’índex de la glucèmia i, i per això, també ho fa la insulina, augmentant la captació de glucosa igual que la seva degradació intracel·lular.
Al mateix temps, es veu inhibida la utilització d’àcids greixos, amb la qual cosa que la inclusió dels àcids greixos transportats per la carnitina estaran restringits en el seu ingrés a la mitocòndria.
Així doncs, quantitats elevades de glucosa en sang són definitòries de la utilització d’aquest nutrient en l’àmbit mitocondrial al mateix temps que inhibeix la utilització de greixos.
Malgrat això, si el propòsit és utilitzar significativament els greixos en l’esforç, però previ al mateix s’ingereixen aliments molt rics en carbohidrats, el resultat és encaminar el metabolisme cap a la glucosa amb simultània limitació de l’ús de greixos.
Inflexibilitat metabòlica i utilització dels greixos.
Quan no fan servir els àcids greixos aquests greixos se sintetitzen en triglicèrids i s’emmagatzemen. L’increment del piruvat produït en la glucosa accelera encara més l’oxidació de glucosa i la inhibició de la lipòlisi i beta-oxidació.
Això vol dir que és fàcil imaginar com podem provocar una inflexibilitat metabòlica de tipus fisiològic puc saber si es menja equivocadament un determinant aliment abans de fer l’exercici, principalment multi processats o aliments rics en greixos i sucres refinats, que com ja sabem, també empitjores la composició corporal en augmentar el greix visceral.
Per altra banda, se sap que una de les causes subjacents d’aquesta modificació és un estil de vida cada vegada menys actiu. En aquest punt, la falta d’exercici és probablement una de les causes principals per corrompre amb la flexibilitat metabòlica.
Conclusió sobre flexibilitat metabòlica i exercici
Sembla ser, que els factors més limitants d’un adequat i òptim consum d’energia o que garanteixin la flexibilitat metabòlica, són els coneguts hàbits nutricionals, el NEAT i l’exercici físic en la seva porció justa.
Una major massa muscular de qualitat seria altra dels factors importants a l’hora de millorar la flexibilitat metabòlica.
Per altre costat, les mitocòndries tenen un paper fonamental a l’hora d’evitar la inflexibilitat metabòlica, ja que, si la seva funció es veu alterada pel sedentarisme, mal nutrició i envelliment biològic, es condueix a una pobra flexibilització en l’àmbit del metabolisme.
Finalment, l’exercici físic es presenta com una mesura rellevant a l’hora de controlar la flexibilitat metabòlica i amb allò millorar la salut. Recuperar a la persona en estat patològic o síndrome metabòlic, a la vegada que es redueix el risc de mortalitat.