LA IMPORTÀNCIA DE L’ALIMENTACIÓ DURANT LES LESIONS

Hi ha molts nutrients que resulten beneficiosos per la recuperació d’algunes lesions. Per exemple, la vitamina C estimula la síntesi de col·lagen.
L’alimentació durant les lesions té una importància especial per la recuperació de l’esportista. En aquestes situacions, resulta important cobrir les necessitats de nutrients per maximitzar la reconstrucció dels teixits i intentar acurtar els temps de la biologia el màxim possible.
Depenent del tipus de lesió, es poden portar a terme unes estratègies alimentàries u altres. A les malalties més freqüents podem ajustar la dieta per garantir la millora.
Lesions musculars
Quan es produeix el trencament del teixit muscular, la primera necessitat és augmentar la velocitat de reconstrucció d’aquest. El nutrient encarregat d’aquesta missió és la proteïna.
Dintre de les estructures proteiques, l’aminoàcid que compti amb una major implicació en aquesta tasca és la leucina (publicant a la revista Nutrients).
Per aquest motiu, en un procés de recuperació de lesió muscular, les necessitats proteiques estan lleugerament augmentades. No existeix evidència que la suplementació amb BCAA o leucina pot millorar la velocitat de recuperació, però sí que pot ajudar a reduir el dolor agut en certs casos.
Una altra dels aspectes claus en aquest tipus de situacions és la reducció de la inflamació. Per aquesta tasca, es torna essencial una ingesta correcta d’àcids grassos Omega 3. A més, unes dosis altes de vitamina C podrien millorar el pronòstic dels trencaments musculars, gràcies als seus efectes sobre la síntesi de col·lagen.
Això no obstant, es pot destacar que durant el període en el qual l’esportista es troba lesionat és fonamental, adaptar la dieta a les seves necessitats energètiques. D’aquesta manera, es garanteix que no es produeixen canvis indesitjats sobre la composició corporal.
Alimentació durant lesions tendinoses
El paper de la nutrició sobre aquest tipus de molèsties és controvertit. Per la seva banda, existeixen experts que donen suport el paper de la vitamina C sobre la regeneració del col·lagen.
Altres articles científics parlen de combinar el consum d’aquest micronutrient amb dosis de gelatina. A més, existeixen alguns suplements com el cartílag del tauró que alguns dels efectes dels quals es discuteixen.
Això no obstant, les últimes tendències apunten al fet que la suplementació amb col·lagen podria reduir els temps de curació i preveure recidives.
De totes maneres, la incidència de la nutrició sobre la velocitat a la qual actua la biologia en aquest tipus de lesions és limitada. Principalment, resulta crucial un bon procés de readaptació a l’exercici per prevenir les recaigudes i enfortir el teixit afectat.
La dieta en les lesions articulars.
En aquest tipus de situacions, la funció de la nutrició és la de controlar la inflamació. La ingesta de nutrients antiinflamatoris com els àcids grassos Omega 3 i la cúrcuma poden ocasionar resultats positius en el maneig d’aquest tipus de lesions.
Tanmateix, torna a ser necessari garantir l’aportació proteica per reparar el teixit danyat. Malgrat això, no és necessària la suplementació amb aquest tipus de nutrient, ja que les necessitats són inferiors a les d’un esportista en el període competitiu.
Per altra banda, resulta important reduir el consum de greixos trans, sucres simples i aliments processats. Aquests podrien augmentar la inflamació sistèmica de l’organisme, la qual cosa resultaria un inconvenient a l’hora de tractar la lesió articular.
Influència de l’alimentació durant les lesions
Malgrat que una dieta adequada ajuda a millorar els processos de regeneració tissular, no s’ha de pensar que la ingesta de certs aliments tindran propietats màgiques sobre la lesió. La biologia present uns temps, habitualment lents, i modificar-los amb garanties no és una tasca senzilla.
Optimitzar certs aspectes de la dieta pot millorar la recuperació i sobretot, reduir el risc de recaigudes. Però, això no vol dir que per mitjà de l’alimentació sigui possible acurtar els terminis des que es produeix la lesió fins que l’esportista retorna a la competició.
Cal destacar certs aspectes de la dieta que poden millorar la recuperació. I també cal destacar que les recuperacions són multidisciplinàries. S’ha de combinar el tractament farmacològic adequat amb una correcta nutrició, sessions de fisioteràpia i readaptació a l’exercici físic abans de tornar a la càrrega habitual de treball.
Només sent molt precís en tots aquests camps es poden reduir els temps i la probabilitat de què l’esportista torni a lesionar-se una vegada represa la seva rutina usual.
Finalment, és necessari recordar la importància de la composició corporal i d’intentar que aquesta no es modifiqui durant el període en el qual l’esport estigui aturat. Per això, es deu ajustar l’equilibri calòric tenint en compte les necessitats de l’esportista i la seva reducció en la despesa de calories.