ALIMENTS QUE HAS D’EVITAR SI VOLS CONTROLAR EL COLESTEROL

L’excés de colesterol augmenta el risc de patir un infart de miocardi. Hem de tenir clar que el colesterol és essencial perquè el cos funcioni correctament. És necessari per produir hormones, vitamina D i substàncies per ajudar a dirigir els aliments. La major part d’aquest es produeix al fetge, malgrat que també s’obté a través de certs aliments. Si els nivells del colesterol s’eleven es produeix el que es denomina hipercolesterolèmia, la qual augmenta el risc de patir un infart de miocardi.
Aquest trastorn no presenta símptomes, per la qual cosa només una anàlisi de sang determina els nivells de colesterol i dels triglicèrids.
Tipus de colesterol
És la sang la que condueix el colesterol des de l’intestí o el fetge fins als òrgans que els necessiten i ho fa unint-se a partícules anomenades lipoproteïnes. D’acord amb la Fundació Espanyol del Cor (FEC), aquests són els dos tipus que existeixen:
• De baixa densitat (LDL): s’encarreguen de transportar nou colesterol des del fetge a totes les cèl·lules de l’organisme.
• D’alta densitat (HDL): recull el colesterol no utilitzat i el tornen al fetge pel seu emmagatzemament o excreció a l’exterior a través de la bilis.
Segons aquesta interacció es pot parlar de dos tipus de colesterol:
• Colesterol dolent:
quan el colesterol en unir-se a la partícula LDL es diposita a la paret de les artèries i forma les plaques d’ateroma.
• Colesterol bo: el colesterol en unir-se a la partícula HDL transporta l’excés de colesterol de nou al fetge perquè sigui destruït.
Alimentació bàsica per cuidar els nivells de colesterol
El tipus de dieta que portem és clau per regular els nivells de colesterol a la sang, els aliments que afavoreixen l’augment de colesterol són els que contenen greixos saturats, així, és convenient evitar-los a reduir el seu consum. A més, ha de fixar-se els mètodes de cocció, entre els quals es recomanen cuinar al forn, a la planxa, graella, microones, rostit o al vapor. La FEC assenyala els següents aliments com els que s’han d’evitar:
LÀCTICS: És convenient substituir els làctics sencers per desnatats a causa del seu alt contingut en greixos saturats. En el cas dels formatges, els que han estat molt curats com el brie, l’emmental o el parmesà són els que tenen més greixos saturats i, per tant, els que més afecten els nivells de colesterol.
MANTEGA: La mantega està feta de greix animal, per la qual cosa conté greix saturat, la qual cosa augmenta els nivells de colesterol en sang i el risc de malalties cardíaques.
CARN VERMELLA: Les carns vermelles, com la vedella o el xai, són riques en colesterol i greixos saturats, per la qual cosa no s’ha d’abusar del seu consum i, si es pateix hipercolesterolèmia, s’han d’evitar. En el seu lloc, es poden consumir carns magres com la de conill o pollastre sense pell.
EMBOTITS: Tenen molt greix, sal i un alt nivell de colesterol. Tanmateix, poden arribar a reduir el nivell de colesterols HDL en la sang.
BRIOIXERIA INDUSTRIAL: Es tracta d’un dels aliments més perjudicials per a la salut. Tenen molt sucre, farines refinades i greixos saturats, les quals tenen un gran impacte sobre el colesterol.
A més d’evitar aquesta sèrie d’aliments, també és essencial la pràctica de l’exercici físic i introduir una dieta per evitar la hipercolesterolèmia que ha d’incloure, segons la FEC, fibra soluble, fruita i verdura cinc vegades al dia i peix blau.