ALIMENTS DE TEMPORADA: QUÈ CONSUMIR AL MES DE MAIG

No és la primera vegada que diem que els productes i aliments de temporada són beneficiosos per la nostra salut com pel medi ambient.
A tot arreu trobem aliments, fruites i hortalisses que podem necessitar per la nostra alimentació. Fins i tot, en aquests moments, podem accedir a productes que venen de totes les parts del món. Aquí entraríem en una discussió de si aquesta globalització del mercat afavoreix a la qualitat dels aliments amb relació a una producció que sovint utilitzen mètodes artificials i nocius per la nostra salut. Però afortunadament vivim en un país prou preparat per abastir-nos de la majoria dels productes que necessitem.
Us detallem les fruites, verdures i hortalisses que descobrim als nostres mercats de proximitat i que podem usar durant el mes de maig.
Albercoc
Originari de les zones d’Àsia, Corea del Nord o Manxúria, l’albercoc destaca pel seu contingut en potassi i vitamina C. Comparat amb altres fruites, la seva aportació energètica és baix a causa de la seva elevada quantitat d’aigua i modesta aportació d’hidrats de carboni. La Fundació Espanyola de Nutrició destaca que la composició d’àcids orgànics com el màlic i el cítric, així com el seu contingut, en petites quantitats, de flavonoides, entre els quals es troba la quercetina, és una de les propietats d’aquesta fruita.
Cirera
És presenta en diferents varietats que depenen del temps de maduració, tipus de pol·linització i forma de floració. És l’únic fruit d’os que no madura fora de l’arbre per la qual cosa collir-ho en el moment exacte de maduració és vital.
Igual que l’albercoc ressalta per la seva aportació de potassi i vitamina C. La cirera és rica en hidrats de carboni, principalment sucres simples com fructosa, glucosa i sacarosa. Aporta quantitats considerables de fibra, que millora el trànsit intestinal. Conté quantitats importants de potassi i, en menor proporció, magnesi, ferro, fòsfor i calci.
Maduixa
Les maduixes i maduixots es consideren una de les fruites més consumides. Tal com assenyala la FEN, aporta vitamina C, antocianines i àcids orgànics el que les posiciona com una de les fruites amb majors propietats antioxidants. Es tracta de fruits amb baix contingut energètic en estar compostes en la seva majoria per aigua. La resta es compon d’hidrats de carboni, un 7% aproximadament, fructosa, glucosa i xilitol.
Bleda
Aquesta planta amb fulles de color verd brillant i pecíols blancs i carnosos es consumeix des de l’antiguitat. La bleda és considerada un aliment d’alt valor nutritiu i baix aportació calòrica. Gràcies a la seva aportació de fibra afavoreix el trànsit intestinal i preveu el restrenyiment. És a més una gran font de vitamines i minerals: aporta quantitats significatives de iode; ferro, magnesi i potassi. Entre el seu contingut vitamínic destaca per la presència de folats, vitamina C, vitamina A i niacina. També presenta una important quantitat de luteïna, carotè sense activitat pro vitamínica A.
Escarxofa
Després, el component majoritari de les escarxofes són hidrats de carboni. El potassi i el fòsfor són principalment els minerals que trobem a aquest vegetal. El primer contribueix al funcionament normal del sistema nerviós i dels músculs i el segon al manteniment d’ossos i dents.
Endívia
És una hortalissa que posseeix un sabor lleugerament amarg. Encara solen estar disponibles en el mercat durant tot l’any, es troben sobretot en l’època que va des de la tardor fins principis d’estiu. Es tracta d’un aliment amb baix contingut energètic i una bona font de folats i vitamina A. Els folats contribueixen a la formació normal de les cèl·lules sanguínies i al funcionament normal del sistema immunitari. Per altra banda, la vitamina A contribueix al manteniment de pell, les mucoses i la visió en condicions normals.
Espàrrec
Els espàrrecs són talls joves i tendres que tenen el seu origen en les riberes del Tigris i Eufrates, en l’actual Iraq. Els seus beneficis nutricionals passen per contenir inulina, un carbohidrat d’emmagatzemat present en molts vegetals i oligofructosa, un compost derivat de la inulina. Són font de vitamina C i E i els verds són més rics en minerals que els blancs, ja que el tractament al qual és sotmetent aquests últims per la preparació de conserves, implica una pèrdua vitamínica.
Fava
Les faves podem trobar-les fresques o seques. Les primeres proporcionen proteïnes i hidrats de carboni i són font de fibra procedent de la pell. Contenen molta menys quantitat d’hidrats de carboni complex (midó) que les seques, per tant, aporten menys energia a la dieta. Respecte al seu contingut de vitamines destaquen la vitamina C i els folats, seguits de la tiamina i la niacina. Quant al seu contingut mineral, es pot destacar la presència de potassi, la qual contribueix al funcionament normal del sistema nerviós i dels músculs.