QUAN DEIXEM DE PRENDRE SUCRE

Són molts els canvis que s’originen en el nostre interior de l’organisme quan deixem dràsticament, o reduïm, el consum de sucre simple.
Quan es deixa de prendre sucre el cos pot experimentar una sèrie de canvis positius que repercutiran de forma molt favorable sobre el nostre estat de salut. I és que als darrers anys hem abusat d’aquest ingredient a la dieta, el que provoca alteracions a la fisiologia interna. Per culpa d’aquesta mesura la diabetis tipus 2 s’ha tornat una patologia molt més freqüent.
Abans de començar, és clau destacar que certs esportistes necessiten assegurar una ingesta determinada de sucre per mantenir el rendiment en rangs òptims. Al cap i a la fi, per ells suposa un dels principals substrats energètics, per la qual cosa no és bon retirar-lo per complet de l’alimentació. Això sí, s’ha de prioritzar el consum de carbohidrats de tipus complex.
Quan es deixa de menjar sucre, major sensibilitat de la insulina
Una de les principals conseqüències de la reducció a la ingesta de sucre és un increment de la sensibilitat a la insulina. Els nivells de glucosa en sang es redueixen de manera dràstica, sobretot a primera hora del dia. Això permet estimular certs mecanismes beneficiosos com l’autofàgia, mitjançant la qual les cèl·lules eficients es multipliquen. A la vegada, aquelles que no realitzen bé les seves funcions es destrueixen.
D’acord amb una investigació publicada a la revista Nature reviews, aquest mecanisme es relaciona amb una menor incidència de certes patologies complexes, com el càncer. Per això, s’ha proposat que limitar la presència del sucre a la pauta podria resultar un factor protector. Això si, per experimentar un major benefici ha de combinar-se aquesta mesura amb la pràctica regular de treball de força muscular.
Quan es deixa de menjar sucre es perd pes
A causa de la sensibilitat més gran a la insulina, és habitual que s’experimenti una pèrdua de pes a partir d’un menor consum de sucre. Gràcies a aquesta pràctica s’incrementa la mobilització i l’oxidació dels greixos.
A partir d’aquí la composició corporal millorarà. També es provocaran beneficis inflamatòriament, ja que els mecanismes en el mitjà intern es tornaran més eficients i s’evitarà que la inflamació es mantingui constant amb el pas del temps. Ara bé, a vegades no basta només amb deixar de menjar sucre perquè es desenvolupen tots aquests efectes, sobretot quan parlem de situacions d’obesitats. Es necessita un estímul més per aconseguir que el metabolisme s’activi. Torna a caldre incidir sobre la necessitat d’entrenar amb freqüència. Si això s’acompanya amb un suplement de cafeïna, els resultats seran millors encara. Això s’assenyala un estudi publicat a la revista Critical Revievs in Food Science and Nutrition.
Estratègies per consumir menys sucre
Quan l’objectiu és menjar menys sucre es poden posar en marxa una sèrie d’estratègies bastant eficaces. La primera d’elles és restringir els refrescos i els sucs. Aquest tipus de begudes aporten una gran quantitat de carbohidrats d’alt índex glucèmic. En el seu lloc, es deu beure aigua, que és la millor eina disponible per obtenir un bon estat d’hidratació. Per altra part, s’hauran de substituir els cereals refinats per altres de tipus integral. Moltes marques industrials inclouen sucre als seus preparats a base d’avena, per la qual cosa no resulta una bona alternativa. El millor és elaborar els combinats en base de cereals a casa, obtenint així un musli o una granula d’alta qualitat.
Hem de destacar la necessitat de plantejar refrigeris amb alt contingut de proteïnes que generin suficient sacietat. Els làctics poden ser els protagonistes. Compten també en el seu interior amb greixos de qualitat, necessàries per a la salut.