TRANSTORNS DIGESTIUS EN ELS ESPORTISTES

Sempre has sentit parlar que durant la digestió és millor no fer esport. Si surts a córrer, o vas a jugar un partit de futbol, has de menjar com a mínim dues hores abans. Però per altra costat has de tenir plens els depòsits d’energia, perquè el teu rendiment durant la pràctica esportiva sigui òptim per la qual cosa l’esmorzar molt perllongadament tampoc és una bona opció.

¿Què passa durant la digestió?

El procés de la digestió és llarg i implica a molts òrgans (estómac, fetge, pàncrees, intestins) i necessita d’una aportació extra de sang, per que es porti d’una manera adequada.

Per això, després de dinar, sobretot si el menjar ha estat copiós, t’entra sopor o son. Per què el teu cos està ocupat en la digestió.

Si surts a córrer en mig d’aquest procés, augmentes la necessitat d’oxigenació i per tant d’irrigació de sang en els músculs de les cames, per la qual cosa pot passar que la digestió es faci més lenta, o s’interrompi, produint dolor d’estomac, i fins i tot vòmits.

Aquests problemes es solucionen menjant, com hem dit, dues hores abans de començar a realitzar exercici.

Els esportistes que realitzen proves de llarga durada, o alta intensitat, com una marató, per exemple, si necessiten menjar durant la pràctica de l’exercici, per mantenir les reserves d’energia. Molts dels problemes digestius que pateixen aquests esportistes estan relacionats amb els aliments que ingereixen en aquests moments, per la qual cosa el mes important a que no es prengui, ja sigui una barreta energètica, o una beguda ensucrada, o un gel de glucosa, si es que ja l’has provat.

Els símptomes gàstrics més habituals durant l’exercici.

  • Nàusees, o sensació de malestar. Causades pel moviment.
  • Gasos, tant rots com flatulències, sobte tot si s’han pres aliments proteics i amb fibra.
  • Reflux (sensació de que el menja torna a la boa). És un sistema comú en quasi un 60% dels esportistes i molt és habitual en esports anaeròbics com la carrera.
  • Cremor d’estomac o punxades en l’abdomen per la falta de reg.
  • Vòmits, per l’efecte mecànic.
  • Diarrea aguda: No sol ser greu i està relacionada amb pràctiques de llarga durada. Reverteix sola però pot limitar el rendiment.
  • Hemorràgia digestiva: S’ha estudiat amplament en corredors de llarga distància. Podria ser causada per falta d’irrigació en el tracte digestiu, més freqüentment en àmbits molt calorosos i amb deshidratació, i si bé sol ser transitòria, precisa d’un estudi dels nivells de ferro.

Els esportistes, que es mantenen de peus i produeixen impacte en la musculatura abdominal i intestinal en cada pas, són més propensos en patir aquests símptomes que altres esportistes, com ciclistes que van asseguts i mantenen el tronc quiet.

¿Cóm es poden prevenir?

  • Prova abans els aliments per saber si et senten be. No els prenguis el dia del partit per primera vegada.
  • Evita l’excés de fibra.
  • Beure suficients líquids abans i després de la prova.
  • No prenguis aspirina ni ibuprofè abans de córrer.
  • Menja sempre al menys dues hores abans de sortir a córrer i de forma lleugera.
  • Disminueix el risc de diarrea cuidant la teva mucosa intestinal, evitant aliments amb greixos, procurant tenir un transit regular, per sortir a córrer després haver evacuat o no utilitzis laxants.
  • Redueix els aliments que et donen gasos com algunes verdures o les llegums i per suposat els refrescos amb gas.

Si malgrat això pateixes molèsties en l’estomac prova a posar-te escalfor local i en casos en els que les molèsties no remetin o no t’impedeixen portar una pràctica esportiva normal i habitual consulta amb el teu metge.