ALIMENTS QUE AJUDEN A LA HIDRATACIÓ A L’ESTIU

Entre tots els aliments, destaquen sobretot fruites i verdures com els aliments que major contingut en aigua poden aportar a la nostra alimentació.
Entre un 50 i un 70% del pes del nostre cos és aigua, la qual cosa la converteix en un part imprescindible de la nostra dieta. Tampoc s’ha d’oblidar que és l’aigua el constituent més gran del cos humà i està involucrat en pràcticament totes les funcions del nostre organisme.
En altres paraules, necessitem aigua per mantenir el seu normal funcionament. És un nutrient vital, ja que tots els processos metabòlics passen en mig aquós: digestió, absorció i excreció, regulació de la temporada corporal, transport de substàncies (nutrients, hormones, enzims) i cèl·lules sanguínies o eliminació de productes de desfet i toxines a través de l’orina.
La hidratació a l’estiu
La calor juga en la nostra contra. L’exposició a temperatures ambientals elevades pot provocar una resposta insuficient del sistema termoregulador humà. A més, la calor excessiva pot alterar les nostres funcions vitals si el cos humà no és capaç de compensar les variacions de la temperatura corporal, segons el Ministeri de Sanitat.
El motiu: una temperatura molt elevada produeix pèrdua d’aigua i electròlits que són necessaris per al normal funcionament dels diferents òrgans. Per això, que una de les recomanacions bàsiques de les autoritats sigui beure aigua i líquids amb freqüència. Encara no se senti set i amb independència de l’activitat física que es realitzi.
Per mantenir un balanç hídric adequat, es recomana als individus que compleixin amb els valors de referència d’ingesta d’aigua total. Malgrat no existeixin límits de consum màxims ni mínims, l’Autoritat Europea de la Seguretat Alimentaria (EFSA) hi ha establer uns valors orientatius: aigua i altres líquids, entorn dels 2-2,5 litres/dia o que és el mateix 8 a 10 vasos.
Hi ha una sèrie d’aliments que et mantindran hidratat aquest estiu:
El millor és l’aigua. Però no és l’única beguda o aliment que ens ajudarà en aquest procés d’hidratació. En moltes ocasions es desconeix l’aportació d’aigua els aliments, sense tenir en compte les begudes. Segons càlculs de la Fundació Espanyola de la Nutrició (FEN), de la ingesta d’aigua total que es fa, un 20% prové dels aliments, i un 80% de les begudes, existint variacions inter i interpersonals.
Entre tots, destaquen les fruites i verdures com els aliments que major contingut d’aigua poden aportar en la nostra alimentació. D’acord amb els nutricionistes espanyols, contenen entorn de un 70 a 95% d’aigua.
Aquests són alguns dels aliments i begudes que t’ajudaran a mantenir-te hidratat durant aquest estiu:

Aquesta beguda forma part del grup de begudes sense alcohol, juntament amb el cafè, les begudes isotòniques, la llimonada o el suc de vegetals. Es calcula que aquest contenen entre un 90 i un 10% d’aigua.
LLET
Els productes làctics contenen entre un 40-90% d’aigua. En cas de la llet, compte com a màxim un 90% d’aigua. Pels iogurts i derivats lactis, el contingut ronda el 85%.
SOPES
És una forma més d’ingerir aigua i hi ha molt on escollir: consomé, cremes (amb o sense llet), sopes (amb fideus o sense) o concentrats. Contenen entre un 80 i 95% d’aigua.
SINDRIAÉs una fruita que major quantitat d’aigua conté (95% del seu pes), per la qual cosa té un baix contingut energètic i, en general, pocs nutrients, encara contenen quantitats apreciables de diverses vitamines i minerals.
COGOMBRE
El cogombre és una hortalissa de baix contingut calòric a causa del seu reduir contingut en hidrats de carboni i al seu elevat contingut d’aigua. Per cada 100 grams de porció comestible, s’inclou 96,7% d’aigua, d’acord amb la FEN.
RAIM
En aquest repte de la hidratació, les fruites són les nostres aliades. En el cas del raïm, per cada 100 grams de porció comestible, s’inclou 96,7% d’aigua, segons els nutricionistes espanyols.