GLOSSARI DE RUNNING: PER SI TU, FUTBOLISTA, ET VOLS MANTENIR EN FORMA AQUEST ESTIU

Ara que estem en estiu i no hi ha competicions, molts sou els futbolistes a mantenir-vos en forma us exerciteu fent ‘running’. T’ensenyem alguns dels termes bàsics del ‘runinig’.
Dintre d’aquest esport hi ha paraules d’ús específic que hauries de conèixer per si corres al costat d’un expert. Si recentment estàs començant a córrer com a manera d’exercitar-te, et recomanem que t’aprenguis aquest glossari de ‘runinig’, com a mínim el més bàsic.
D’aquesta manera, la pròxima vegada que surtis amb els altres corredors o parlis d’aquest esport, ho facis amb una mínima propietat i coneixement.
Les paraules més utilitzades
Distàncies, roba, tipus de corredors i pistes, parts del cos… el glossari del ‘running’ és realment extens i val la pena anar-hi coneixent algunes de les paraules que més s’utilitzen.
2K, 2K,5,K, 10K: Es tracta de la distància que es va a córrer. La K fa referència a la quantitat de kilòmetres.
Àcid làctic: es el que produeix el metabolisme després d’una activitat intensa. L’acumulació d’àcid làctic pot causar rigidesa o cremor en els músculs.
AERÒBIC: és l’exercici on la respiració compleix amb la demanda d’energia muscular, com succeeix al ‘jogging’.
ANAERÒBIC: Durant l’oxigen no és suficient per satisfer la demanda d’energia, com succeeix als esprints i les activitats d’alta intensitat.
CÀRREGA DE CARBOHIDRATS: És la ingesta de macronutrients per carregar el cos de glucogen. S’aconsegueix menjant més hidrats de carboni abans de la cursa o exercici.
CADÈNCIA: És l’activitat de gambades que es donen per minut en córrer.
ESCALFAMENT: És l’activitat prèvia a l’entrenament o cursa i serveis per activar el cos i augmentar el flux sanguini, com passa al futbol. Pot anomenar-se ‘warm-up’ com al motociclisme o automobilisme.
CANVIS DE RITME: És quan es corre alternant la velocitat. Per exemple, dos minuts a màxima velocitat i després dos a baix ritme.
CORE: És el conjunt de muscles ubicats al centre del cos. El core és fonamental per l’estabilitat i s’entrena amb exercicis específics.
CROSS COUNTRY: És un tipus de cursa que es porta a terme als circuits.
CROSS TRAINING: És el programa d’exercicis que inclou diferents disciplines per variar l’exercici i reduir el risc de patir lesions. El ciclisme i la natació són dels millors entrenaments creuats.
COSTES: És un treball de forces on es corre en pujada i es recupera trotant costa avall.
DOMAT o DOMS: Són els dolors musculars que apareixen després 24 a 72 hores després de l’entrenament o la cursa.
DNS I DNG: Són dues expressions que s’utilitzen per indicar l’estat de cursa d’un corredor. DNS VOL DIR a l’anglès “Did not start” ( no ha començat) i DNI “Did not finish” (No ha acabat).
DROP: És la diferència entre el taló i la part davantera de la sabatilla, on se situa el metatars.
REFREDAMENT: També es coneix com tornar a la calma. És la darrera part de l´entrenament i l’objectiu és disminuir la freqüència cardíaca mitjançant una sessió curta de ‘jogging’ o un passeig.
FARTLEK: És el joc de velocitats que consisteix a realitzar canvis de ritmes sense detenir-se en cap moment.
FC max i min: són freqüències cardíaques màximes i mínimes. La primera s’obté durant l’esforç de la cursa i la segona és quan l’atleta està en repòs.
MARATÓ: És la cursa de 42 kilòmetres. També està la mitja marató de 21 kilòmetres, I la ultramarató de 50 als 160 kilòmetres.
MUR: ës el moment on el ‘runner’ sent mota fatiga després d’una cursa a llarga distància.
PACER: També coneguda com a llebre és el corredor que manté el seu ritme i que utilitza a la resta com a referència. A algunes curses no estan permesos.
PROGRESSIONS: Es fan entre l’escalfament i el treball específic. El seu objectiu és el d’augmentar el ritme de manera progressiva i terminar en un esprint.
ESPRINT: És la cursa curta a la màxima velocitat. Se sol esprintar abans d’arribar a la meta.
TALONEJO: És per a millorar la tècnica i consisteix a portar els talons als glutis inclinar el cos cap endavant perquè genolls, malucs i espatlles estiguin a la mateixa línia.
TRAIL RUNNING
: És la pràctica de córrer per camins de camp, senders de muntanya o rutes que no són accessibles per vehicles. El terreny pot ser diferent i presentar diferents desnivells.
Aquests són alguns dels termes dintre del glossari del ‘running’ que hauries de conèixer. Preparat per la pretemporada sense perdre ritme.pretemporada sense perdre ritme.