ESPORT I HEMORROIDES

La pràctica habitual d’exercici és important per una vida sana a tots els nivells, també per tenir una bona salut proctològica (en l’àmbit del recte i a la zona anal). Això és degut principalment a què l’exercici ajuda a tenir un bon trànsit intestinal i per tant a evitar l’estrenyiment que és una de les causes principals de les hemorroides i d’altres patologies proctològiques com les fissures anals o les trombosis hemorroidals.
Exercicis suaus com estiraments, ioga o fins i tot exercicis específics de sol pelvià ajuden a tenir un bon to muscular en tot el cos, inclosa la zona anal i perianal. Per tant, són recomanables per prevenir problemes proctològics com les hemorroides i poden també millorar la simptomatologia si ja les patim.
Però, l’esport puntualment pot empitjorar o fins i tot causar alguna malaltia proctològica, però això sol ser degut a qüestions puntuals com podria ser un esforç puntual excessiu o l’existència prèvia de la patologia.
Casos en què l’esport és desaconsellable o quines precaucions hem de prendre
1. En cas de patir hemorroides pot existir relació entre la relació d’exercici físic i els símptomes que es perceben. Pot ser que algunes hemorroides estiguin més baixes, és a dir situades més a prop del marge anal i per la pressió d’estar de peus tot el dia o en realitzar alguns exercicis físics poden sortir i se senten inflamades, és a dir, es noten més els símptomes i voluminosa.
2. La sudoració pot empitjorar la picor anal. Si existeix irritació en la zona anal, o si hi ha molèsties per hemorroides, per fissura anal, perquè hi hagi una fístula sacra o perianal o per l’existència d’una trombosi hemorroidal, en aquests casos la sudoració o la fricció d’alguns esports com pot ser córrer, jugar a futbol o bàsquet, o muntar en bicicleta poden augmentar les incomoditats.
3. Un esforç molt gran puntual mal realitzat com pot ser l’aixecament de pesos o aixecar una moto del terra pot ser la causa d’una trombosi hemorroidal. Això és molt poc freqüent, però el recomanable és realitzar aquests esforços en una postura adequada, per protegir no només la zona anal sinó també la zona lumbar, les articulacions, etc.
En proctologia són vàlides les pautes generals per realitzar un esport saludable. No han de realitzar-se esforços excessius especialment sense un entrenament adequat i supervisat. Hem d’escoltar al nostre cos i davant els símptomes d’alguna possible malaltia consultar amb el metge, en l’especialitat de símptomes de sagnat en la zona anal, el dolor o picor, aparició d’embalums o inflamacions a la zona perianal.
Com sempre, us recordem que esport i exercici són bons per la salut i ens han de fer sentit millor, si et trobes mal fent un esport o en finalitzar un exercici sempre hauries d’interrompre la pràctica i consultar amb l’especialista.