¿PER QUÈ MASTEGUEN XICLE ELS FUTBOLISTES?

A la televisió, als camps de futbol amateurs, veiem a molts jugadors mastegar xiclet. I en més d’una ocasió hem arribat a preguntar-nos perquè serveix.
Mastegar xicle augmenta el flux sanguini a la zona del còrtex prefrontal del cervell, que és responsable de regular emocions així com de prendre decisions sobre les accions o circumstàncies actuals.
El seu efecte és responsable a l’activitat cognitiva, redueix el nerviosisme, i també l’estrès. Augmenta l’estat d’alerta i la concentració.
Als futbolistes els millora l’estat d’ànim i el benestar, a més de reduir el temps de reacció.
¿Com pot millorar el rendiment esportiu?
Malgrat que pot semblar un efecte placebo, hi ha molts casos d’esportistes que noten una lleugera sensació que té el xicle a l’activitat després o durant l’exercici.
L’efecte és augmentar l’activitat del lòbul frontal del cervell, la qual cosa condueix a u augment de l’activitat cognitiva.
Així, quan es manifesta l’augment de la velocitat de processament d’aquesta activitat, les respostes dels muscles implicats a la realització de l’acció poden beneficiar-se en termes de reducció del temps de reacció a l’activació de les ‘fibres ràpides’, la qual cosa dona als esportistes un avantatge i permet que els seus moviments siguin, en certa manera, més explosius que els seus adversaris.
Per altra banda, mastegar xicle augmenta la capacitat de concentració. Això condueix a una eficiència als esportistes en els quals l’estratègia és important, ja que redueix l’estrès i la somnolència que aquesta provoca, millorant el rendiment.
Encara que estem parlant de mil·lèsimes de segons a la capacitat de reacció i de decisió, això pot ser un verdader avantatge en una competició dura com és la del futbol.
Així ho pensa el professor Yoshiuuki Hirano, de la Universitat de Chiba, al Japó, només fan falta 10 segons de xicle per produir els efectes descrits, mentre que aquest potencial s’acaba al cap de 15 minuts.
El xicle, sense cafeïna, és l’última moda.
A l’efecte cognitiu del xicle se suma ara altre potenciador del rendiment sobre el qual ja existeixen algunes investigacions sobre ajuts ergo gèniques a l’esport, la cafeïna.
Aquest enfocament, s’aplica als esports d’intervals d’alta intensitat i als esports d’equip com el ciclisme, d’on procedeix aquest estudi.
Mastegar xicles amb cafeïna pot augmentar l’activitat explosiva i mantenir la concentració.
Sempre pots recórrer a prendre abans de començar un entrenament d’ata intensitat i mastegar xicle al mateix temps.