UN GELAT NO TREU NI LA SET, NI SUBSTITUEIX CAP DINAR

Has de tenir clar que un gelat ni et treu la set, ni tampoc substitueix cap dels dinars que hem de fer al dia. És molt important evitar l’abús d’aquest tipus de productes.
És evident que durant l’estiu augmenta el consum dels gelats. La calor influeix, com també el temps de lleure fa que prenguem aquest tipus de producte per refrescar-nos i donar-nos aquest plaer pel nostre paladar. Però no deixen de ser productes ultraprocessats, i, per tant, no és una de les millors eleccions saludables per hidratar el nostre cos. Els seus elevats nivells de sucre, al contrari, incrementen la nostra set en lloc de treure-la.
A més, un gelat mai ens aportarà els nutrients d’un menjar equilibrat amb proteïnes, greix de qualitat, minerals, vitamines o fibres. Els gelats contenen proteïnes, hidrats de carboni simples del sucre, edulcorants i greix, i els de gel hidrats de carboni simples del sucre, edulcorants i aigua, res més.
No hem d’oblidar que els gelats, tant d’aigua com de llet o nata contenen un alt nombre de sucres com la sacarosa o la glucosa que acaben representant un mínim del 20% al 30% del seu pes total. Dues boles de gelat petites o un polo de llimona contenen uns 25 grams de sucre, l’equivalent a quatre cullerades de postres de sucre.
Per tant, aquests gelats comercials no són sans per ningú, ni per adults ni per nenes i no és recomanable el seu consum habitual si volem que es dispari la nostra dieta calòrica. En conseqüència, l’excés d’aquests producte empitjorarà la nostra salut pujant la glucosa de la nostra sang, i guanyarem el nostre greix corporal que pot portar-nos a una malaltia cardiovascular.
Aquests productes contenen diversos ingredients que els fan molt saborosos, i es poden convertir en additius, ja que estimulen el sistema de recompensa del cervell. Per això, faríem bé d’escollir aquells gelats que tinguin molt pocs ingredients dins la seva composició, la qual cosa significarà que estan menys processats.
No només els gelats, sinó tots els productes ultraprocessats haurien d’evitar-se pel seu alt contingut en sucres, greixos, sal i additius. Utilitzen ingredients, com caseïna, lactosa, gluten, olis hidrogenats, xarop de glucosa o fructosa, conservants, colorants, edulcorants o potenciadors del sabor.
La millor opció per consumir gelats de forma habitual és preparar-los a casa, controlant els ingredients que afegim i evitant els sucres o els greixos poc saludables. Pot usar-se fruita triturada i congelada (maduixes, meló, llimona…,) llet, iogurt, cacau pur, fruits secs, alvocats o dàtils, entre d’altres. Poden tenir un alt contingut calòric, però mai seran com un ultraprocessat.
Com ha de ser un gelat saludable
Un gelat saludable serà un producte que ens aporti fruita en la seva majoria de contingut i evitarem que siguin rics en sucre o, en cas de ser cremosos, que no aportin ni sucre ni greix de mala qualitat, és a dir, els que es preparen a casa o casolans amb fruita congelada i triturada sense més ingredients. Si podem dir, que els comercials no tenen cap mena d’ingredients saludables.