DIFERÈNCIES ENTRE PROTEÏNES D’ORIGEN VEGETAL I ANIMAL

És molt freqüent associar les proteïnes a la carn i pensar que per exemple aquelles persones veganes o vegetarianes corren el risc de patir un dèficit d’aquest nutrient.
Però el cert és que les proteïnes poden ser aportades al cos tant des d’aliments d’origen animal com a vegetal. La carn, l’ou o els làctics, són aliments molt proteics, però també ho són els llegums o els fruits secs entre d’altres.
• Les proteïnes es classifiquen com macronutrients, ja que són essencials pel correcte funcionament de l’organisme.
• Gràcies a elles incorporem al cos els aminoàcids essencials que aquest no el capaç de produir.
• Les proteïnes només s’obtenen a través de l’alimentació, estan presents tant en aliments d’origen animal com d’origen vegetal.
• Mentre que les proteïnes derivades d’animals són més completes i digestives, les vegetals no incorporen tots els aminoàcids essencials.
Fonamentals pel nostre cos
Les proteïnes s’engloben dins dels coneguts com a macronutrients. És a dir, són substàncies sense les quals el nostre cos no podria funcionar correctament.
Aporten el nitrogen i els aminoàcids necessaris i constitueixen la major part de l’estructura cel·lular. Les trobem en els músculs, la pell, els ossos i fins i tot l’hemoglobina, encarregada de transportar l’oxigen a la sang. En termes generals, una persona conté entre 6 i 10 kilograms i proteïnes.
El cos les rep únicament a través de l’alimentació. Però malgrat el que passa amb greixos o hidrats, no disposa de mecanismes per emmagatzemar les proteïnes, per la qual cosa les ingerides a la dieta substituiran a les que cada dia es perden com a conseqüència de l’activitat del cos.
Una vegada entren a l’organisme, les proteïnes són descompostes en aminoàcids.
Existeixen 20 aminoàcids que poden formar part d’elles. De tots ells, un total de 9 no poden ser sintetitzats pel nostre cos i s’obtenen a través de l’alimentació. Són els anomenats aminoàcids essencials. I en ells resideix la diferència de les proteïnes segons el seu origen.
Proteïnes completes
La qualitat d’una proteïna ve definida en part per la quantitat d’aminoàcids essencials capaç de subministrar el cos.
L’EFSA (Autoritat Europea de Seguretat Alimentària) les proteïnes d’origen animal contenen tots aminoàcids essencials en la seva composició.
Per això, els làctics, la carn, el peix, i sobretot l’ou, són fonts proteiques d’elevada qualitat.
En canvi, les proteïnes d’origen vegetal no aporten de forma completa els 9 aminoàcids essencials. I és que alguns com la lisina, la treonina i triptòfan no solen concentrar-se molt en els vegetals.
Entre els aliments proteics basats en plantes més complets es troben les llavors de carabassa, les de xia i sobretot la soja. Les proteïnes de la soja a vegades se citen com a completes, però algunes evidències indiquen que és deficient en metionina.
Per altra banda, com ressalta també l’EFSA, aquest nutrient no s’absorbeix d’igual manera en el cos. En general, les proteïnes d’origen animal són millor digerides per l’organisme que les vegetals.
Però no significa que una dieta vegetariana o vegana no pugui adquirir tots els aminoàcids essencials que es necessiten. Simplement, serà necessari tenir una especial atenció en menjar de manera variada per assegurar la ingesta de tots ells.