ENTRENAR LA MENT D’UN ESPORTISTA AMATEUR

Un repte per qualsevol esportista és l’equilibri entre l’esport i la salut mental. Per això, és important entrenar la ment, la qual cosa significa també millorar el rendiment.
La ment de l’esportista amateur pot ajudar-te a aconseguir els teus objectius. Per regla general, un esportista no professional coneix el més bàsic sobre l’esport, però no té la informació necessària sobre la part mental, cosa que pot portar-te dificultats en certs moments de la competència.
El terme ‘entrenar’ prové del francès ‘entrainer’, que significa ‘preparar-se per l’esport. És a dir, entrenar consisteix a assolir que l’esportista es prepari adequadament per una disciplina.
En aquesta mateixa línia, l’entrenament mental consisteix a condicionar la ment en diferents àrees, com per exemple les emocions, la motivació, l’estrès, l’ansietat o la por. El fi d’aquesta preparació és que els esportistes puguin mantenir un equilibri emocional enfront de qualsevol resultat que pugui donar-se a la competència.
La ment de l’esportista amateur: el cervell
Un estudi de la Universitat de Califòrnia afirma que el cervell produeix químics que ajuden a reduir la depressió. Aquestes substàncies es denominen GABA, i es generen quan la persona es troba fent activitat física.
Crear rutines genera noves connexions neuronals al cervell. Aquestes connexions fan que un esportista pugui aprendre noves tècniques, altre esport o aconsegueixi perfeccionar els moviments prèviament adquirits. És a dir, si una persona decideix aprendre i practicar noves habilitats per l’esport que està realitzant, generarà noves connexions que, amb el temps, li permetran reforçar i no obligar-se de l’après.
Per altre costat, és important remarcar que les activitats recomanades per exercitar les noves connexions neuronals no requereixen força; al contrari, han de ser activitats que treballin àrees com l’atenció i concentració.
¿Com entrenar la ment d’un esportista amateur?
Com tot entrenament, és rellevant tenir compromís amb un mateix. D’aquesta manera, l’esportista crea una responsabilitat i un hàbit enfront de qualsevol situació. La constància és fonamental; com s’estableix una teoria anomenada, és crucial invertir 21 dies amb rutines que ajuden a donar un canvi.
Tanmateix, s’ha d’aclarir que no fa falta ser professional per portar a terme aquests treballs. El moriu és que no només ajuden a la part esportiva, sinó que també potencien l’exercici en totes les àrees de la vida d’una persona.
Entrenant la ment
En iniciar-se en un entrenament mental, és recomanable, com a primera mesura, anar-hi a professionals en cas de tenir conflictes no resolts. En altres paraules, una persona amb problemes d’ira, falta de comunicació, impulsivitat, ansietat, etc, hauria de buscar l’ajuda d’un psicòleg o un ‘coach’. D’aquesta manera, podrà comptar amb eines d’autocontrol i, finalment, tenir de prop a una persona de confiança que la motivi tot el temps.
Per entrenar l’aspecte mental no es necessiten exercicis complicats, sinó tot el contrari. Per exemple, són bones mesures aprendre o llegir frases positives i motivadores o practicar sovint un joc de taula que ajudi a la concentració i la memòria. De manera similar, també ajuden els treballs aeròbics als matins, mantenir una alimentació adequada i, per últim, tenir clars els objectius que es vulguin complir a l’esport que es practica.
Beneficis de preparar la ment de l’esportista
Al moment que un esportista té una rutina que l’està ajudant a la seva concentració, i més si compte amb l’ajuda d’un professional, s’hi ha aconsegueix com a resultat un equilibri entre el qual vol projectar al joc i la manera a la qual ho realitzarà. És a dir, l’esportista es pot sentir alliberat i amb més energia per assolir nous reptes.
Els beneficis d’entrenar la ment abans de l’esport són diversos. Alguns d’ells són els següents:
• Confiança en tu mateix: treballar en un mateix, genera sentiments de motivació que contribueixen a obtenir l’objectiu a l’esport escollit. A més, això ajuda a controlar l’ansietat o les pors que poden tenir en diferents circumstàncies.
• Creació: els esportistes amateurs necessiten crear estratègies amb els seus companys per preparar-se abans d’un partit. Per això, a la setmana han de tenir noves rutines que la mantinguin en activitat, millorin el seu rendiment físic i ajuden a alliberar estrès.
• Motivació: la influència dels cuidadors primaris és fonamental perquè els esportistes puguin ser constants amb el que estan realitzant. Així, rebre suport dels pares, amics i entrenadors genera un canvi positiu a l’actitud.
Entrenament mental per a tots
Tots els esportistes professionals o no professionals han de cuidar la seva salut mental i física, amb la finalitat de rendir en els seus compromisos competitius. Com la paraula ‘entrenar’ ho diu, es tracta d’una preparació prèvia a l’activitat, que inclou exercitar al cervell per generar noves connexions neuronals.
En aquesta mateixa línia, les activitats passives com els jocs de memòria o el ioga ajuden a la persona a alliberar emocions negatives. D’aquesta manera, es manté a l’esportista actiu físicament amb noves idees per al joc, i també es propicia l’equilibri emocional.