¿ETS PRONADOR O SUPINADOR?

Potser mai t’ho has preguntat, però de fet el peu pot tenir dues formes de moviment segons les persones. Ho dividim en pronador i supinador.
¿Què és un peu pronador?
Tant en els braços com en els peus existeixen aquest tipus de moviments denominats moviments de pronació, consisteix a moure l’extremitat cap a fora, és a dir, girarem el peu des del turmell fent que la planta del peu entera giri cap a fora. Es tracta d’un moviment voluntari que podem realitzar de manera conscient, però l’utilitzem de manera inconscient per estabilitzar-nos en caminar per un terreny irregular o per mantenir l’equilibri.
Per fer el moviment de pronació, el calcani (situat a la part inferior) pivotarà sobre l’astràgal (superior) i orientarà la planta del peu cap a fora.
És important conèixer que les alteracions de l’estàtica del peu seran originades al retropeu, és a dir, a la part posterior del peu. Així, perquè un peu sigui pronador, el calcani estarà pivotant cap a fora de l’astràgal de manera permanent generant que els lligaments de la cara interna del turmell estiguin estesos de manera contínua.
¿Què és un peu supinador?
El moviment de supinació és el contrari que el de pronació, el calcani pivotarà cap a fora de l’astràgal fent que la planta del peu completa, sense torçar el peu, miri cap a dins; cap al altre peu. A l’igual, que el moviment de pronació aquest és un moviment principalment compensatori per ‘salvar’ les irregularitats del terreny.
Igual que el peu pronador, al peu supinador l’important és fixar-nos en el retropeu, el calcani estarà pivotant de manera permanent sobre l’astràgal desviant la planta del peu cap a dins i tensarà els lligaments externs del turmell.
Això es relacionarà directament amb el peu cavó, una alteració de l’estàtica del peu que també es caracteritza per l’augment de l’arc plantar del peu. Per altre costat, tenim el peu pla, que es relaciona més amb el peu pronador i la característica del qual és la caiguda de l’arc plantar del peu. El peu pla és una patologia molt comuna, especialment en nens i adolescents durant l’època de creixement.
Tipus de trepitjada: ¿pronador o supinador?
Molta gent té la creença que és dolent ser supinador o pronador, i la realitat és que no passa res si ets un o altre.
¿Com saber quin tipus de trepitjada realitzo?
Són molts els professionals com el fisioterapeuta, podòleg o en moltes tendes, que ja tenen aparells per mesurar la planta del peu i els punts de pressions, però hi ha maneres més senzilles de mirar-lo tu mateix a casa, encara que és bo que ho compares amb l’opinió d’un professional.
Pots prendre consciència de com recolzes els peus: Situat de peu, descalç, amb els peus mirant al davant i separats a l’alçada de les espatlles, posa’t dret, amb el cap mirant al capdavant, tanca els ulls i intenta sentir els peus, la manera en la qual et recolzes.
Observa la teva trepitjada. Bé a la platja o al terra de casa, sobre una borsa de les escombraries fosca ruixada amb talc podem veure l’empremta que deixem. El peu pronador enfonsarà més la zona posterior interna del taló principalment. Per la seva part, el peu supinador marcarà més l’empremta a la part posterior externa del taló.
També et donarà una idea com gastes el calçat. Potser és la millor manera que tenim per saber-ho. Un peu pronador va a desgastar més el calçat per la part interna, en canvi, un peu supinador ho farà per la part externa. No oblidis que no val amb desgastar un únic parell de sabates sinó que deuen ser la manera en la qual desgastem les sabates habitualment.
Calçat per córrer supinador o pronador
Utilitzar un bon calçat per la pràctica esportiva és molt important per evitar possibles molèsties o lesions. Pràcticament, tores les marques de calçat esportiu tècnic tindran models de sabatilles per pronadors i supinadors, amb diferents reforços.
De totes maneres no dubtis en preguntar al venedor i provar tants parells de sabatilles com necessitis per trobar el que millor s’adapti a la teva anatomia i et permetrà una millor pràctica esportiva.