¿COM INFLUEIX EL CICLE MENSTRUAL AL FUTBOL FEMENÍ?

Al futbol femení professional hi ha canvis constants. Els nous coneixements sobre el cicle menstrual ajuden a potenciar el rendiment de les jugadores.
El cicle menstrual és capaç de canviar molts aspectes de la vida de la dona, inclosos aquells relacionats amb el futbol femení. És a dir, les jugadores que entrenen amb més freqüència a aquest esport poden notar que no rendeixen igual to el mes.
Malgrat que el millor o pitjor rendiment pot atribuir-se a diferents factors, hi ha alguna evidència que es relaciona amb el cicle menstrual. El període els nivells hormonals i, amb això, el cos és més o menys susceptible a l’esforç.
Cada vegada hi ha més equips de futbol femení professional incorporen el coneixement sobre el cicle menstrual per adaptar les rutines de les seves jugadores. ¿Què és el que tenen en compte?
Les hormones i el rendiment
El cicle menstrual normal pot establir-se en una mitjana de 28 dies. El primer dia es comptabilitza quan inicia una menstruació o sagnat. Quasi al cap d’un mes, hi haurà altre sagnat menstrual si no hi ha patologia pel mig i si la dona no està embarassada. Per tant, també podem fixar la meitat del cicle en el dia 14, la qual cosa sol coincidir amb el moment de l’ovulació (quan la dona és més fèrtil perquè un òvul surt de l’ovari).
En aquest context, que és una mitjana i aplica a la majoria de les dones, tenim dues meitats de cicle:
1. Fins a l’ovulació predomina l’estrogen com hormona circulant. És una substància amb capacitat anabòlica (ajuda a crear teixit) i ergo gènica (atorga més força).
2. Des de l’ovulació predomina la progesterona. Aquesta és una substància que té la funció de preparar el cos per un possible embaràs, per la qual cosa produeix petites modificacions en aquest sentit.
Els dies de cada fase del cicle menstrual són particulars. El període de 28 jornades és una mitjana que aplica a la majoria, però no a totes les dones.
Al futbol femení és preferible dividir el cicle menstrual a 5 etapes.
Però,, a pesar que la classificació anterior del cicle és la més coneguda i acceptada, els clubs professionals de futbol femení volen ser més específics. Per això han desenvolupat una separació del període en 5 etapes. I per cada una d’elles han estipulat que és el millor quant a entrenament:
1. Fase menstrual: aquests serien els primers 4-5 dies d’un cicle normal, quan aquesta presenti el sagnat. S’assumeix que la jugadora estarà cansada, que tindrà esgotament i que no disposarà del millor humor per entrenar. Hi ha prostaglandines circulant, per la qual cosa pot haver-hi quelcom d’acceleració del ritme cardíac i més glucosa circulant a la sang. També s’ha de considerar l’existència de les pèrdues sanguínies amb un menor transport d’oxigen concomitant. En definitiva, les recomanacions és reduir la càrrega la força de força física al 60% de l’habitual i fer tasques de manteniment, sobretot en modes aeròbic.
2. Fase post menstrual: aquesta part és des del dia 5 al 12 del cicle menstrual normal. Els estrògens comanden l’acció i puja l’energia de la dona. Hi ha una capacitat anabòlica constant i les jugadores estan més receptives a les càrregues altes d’entrenament, tant de força com d’exercici aeròbic. Per tant, es puja la intensitat sobrepassant el 75%. És possible que en aquest punt es trobi la millor resposta adaptativa.
3. Fase d’ovulació: entre el dia 13 al 16 del cicle menstrual normal en les jugadores de futbol femení, els estrògens detenen el seu creixement i estabilitzen la seva concentració sanguínia. Hi ha un lleuger augment de la temperatura corporal i algunes dones tenen dolors associats a l’ovulació. Mínims, però que poden causar molèsties. Per tant, es prefereix tornar a reduir la càrrega d’entrenament al 60%.
4. Fase pos ovulatòria: després de l’ovulació sobrevé un període de prevalença de la progesterona, entre els dies 17 i 24 del cicle menstrual normal. Torna el benestar general amb una major resposta a les càrregues altes d’entrenament. Els pulmons són capaços de manegar un volum considerable d’oxigen, per la qual cosa es poden portar la intensitat de nou a més del 75%.
5. Fase premenstrual: els 3-5 dies abans de la nova menstruació són el final del cicle en curs i l’entrenament es torna dificultós. Les jugadores tenen una resposta baixa a les càrregues i l’augment del cortisol porta aparellats alguns símptomes desagradables, com dolors, ansietat i irritació. La progesterona està en un punt de concentració alt, el que promet el catabolisme, és a dir, la destrucció d’alguns teixits. Com la fatiga pot aparèixer immediatament, els volums d’entrenament es redueixen a menys del 60%.
La consideració del cicle menstrual en el futbol femení també implica conèixer si les jugadores són més susceptibles a lesionar-se en determinats moments. Per als clubs d’elit és clau. La baixa d’una atleta significa una pèrdua gegant.
Un estudi acabat de publicar en ‘Frontiers in Sports amb Active Living’ va analitzar 156 lesions de jugadores de futbol femení professional durant 4 anys. I va relacionar el moment d’ocurrència de les mateixes amb la fase del cicle menstrual en la que es troben els esportistes.
Els resultats van ser contundents: les jugadores tenen el doble de risc de lesionar-se un tendó quan travessen els dies immediats a l’ovulació. Això es podria establir, aproximadament, entre els dies 11 i 14.
A més, els investigadors també van trobar que la fase premenstrual és de risc (dies 25 al 28). Encara que a menor mesura.
El risc més gran proovulatori s’atribueix a l’acció dels estrògens. Aquestes hormones potencien el rendiment de les jugadores, però també augmenten l’elasticitat dels tendons i contribuir a la sobrecàrrega que la dona pot efectuar, sentint-se en condicions d’entrenar més.
¿Té aplicació científica conèixer el cicle menstrual?
Les seleccions de futbol femení ja apliquen el que sabem sobre el cicle menstrual i el rendiment esportiu. També ho fan els grans clubs professionals del món.
L’algoritme ‘FitrWoman’, per exemple, que va popularitzar la selecció femenina de futbol d’Estats Units, va ser comprat per altres equips per adequat els entrenaments a cada jugadora. Aquest programa informàtic proposa rutines especials per cada moment del cicle i els preparadors físics poden tenir un registre de tota la seva plantilla per donar sessions diferenciades.
Sense dubtes, aquest coneixement de la medicina de l’esport ve a revolucionar les pràctiques del futbol femení. Ja no basta amb què l’atleta descansi durant la regla o que hi hagi menys exercici si té dolors.
Avui es pretén potenciar el rendiment de la dona a l’esport perquè les variacions hormonals s’usin a favor seu i no en contra. Es trenca un tabú i s’obre la porta perquè les jugadores tinguin un mes complet de millora física.