BRONQUITIS I EXERCICI

Qualsevol infecció afectarà la teva capacitat per fer exercici fins a cert punt. El temps que trigaràs a recuperar el teu estat dependrà de la gravetat i durada de la teva malaltia.
Una setmana sense entrenar no afectarà significativament al teu nivell de condició física. La bronquitis pot fer que et sentis cansat, però mentre no tinguis febre, pateixis dolor corporal o tinguis dificultats per respirar, pots continuar entrenant a un nivell menys intens.
Si tens asma, pots experimentar tos, respiració amb xiulets o dificultat per respirar durant activitats de gran intensitat, la qual cosa hauria de desaparèixer en un parell de setmanes si això passa.
Si és així, amb sort, t’hauràs recuperat de la infecció i simplement et sentiràs una mica fora de forma. Però milloraràs de pressa.
¿Com es produeix la bronquitis?
La bronquitis es refereix a la inflamació del revestiment de les vies respiratòries de mida gran a mitjana, anomenats bronquis. La bronquitis aguda, comunament anomenada tos de pit, es deu a una infecció viral de les vies respiratòries en més del 90% dels casos.
De vegades es culpa a una infecció bacteriana, particularment entre persones amb problemes de salut preexistents. La bronquitis crònica es refereix a la inflamació perllongada dels bronquis, causada generalment per fumar o ser fumador passiu. El teu entrenament hauria d’estar adaptat si tens bronquitis per evitar la tos i els xiulets.
Fer exercici amb bronquitis aguda
La inflamació dels bronquis causa una tos humida que generalment dura de 2 a 3 setmanes. També es produeixen xiulets, que generalment desapareixen quan la flegma a les vies respiratòries s’elimina en tossir.
Quan tens bronquitis aguda, la inflamació de les teves vies respiratòries les fa més irritables i se solen produir més tos. L’exercici no empitjora la bronquitis, però l’activitat intensa que fa que respiris profundament i ràpidament pot provocar tos.
Per la teva comoditat, per tant, és bon realitzar exercicis menys intensos fins que la tos desaparegui. El ioga, l’entrenament de força i caminar amb una intensitat de lleugera a moderada, la natació o el ciclisme són bones opcions si et sents preparat per fer exercici.
Com retornar a la teva rutina normal després detenir una bronquitis aguda
La bronquitis aguda sol ser una malaltia lleu que desapareix en unes poques setmanes sense tractament específic. Si no tens altre problema de salut, per regla general podràs retornar a la teva rutina normal d’exercici tan aviat com et sentis preparat per això.
Pot passar en algunes persones, que tenen les vies respiratòries més sensibles del normal, que fins 8 setmanes després d’un episodi de bronquitis aguda, amb exercicis intensos (respiració molt ràpida), tinguin molta tos, és possible que desitgis reduir la intensitat a un nivell que puguis tolerar sense tossir.
Pots augmentar gradualment la intensitat del seu exercici que tornis a la teva rutina normal.
Avantatges de l’exercici
L’exercici regular pot ajudar-te a sentir-te millor, tan físicament com mentalment. Els molts beneficis de l’exercici inclouen:
• Augment d’energia.
• Ossos més forts.
• Millora la circulació sanguínia.
• Pressió sanguínia baixa.
• Reducció del greix corporal.
• Reducció d’estrès.
Després d’un atac de bronquitis aguda, l’exercici pot ajudar-te a la teva recuperació i a recuperar la força.
Si tens bronquitis crònica, l’exercici pot ajudar a millorar els teus símptomes crònics, com xiulets, falta d’alè i fatiga.
L’exercici també pot ajudar a enfortir el diafragma i els músculs intercostals, que ajuden a la respiració.
L’exercici cardiovascular, com nedar, caminar i córrer, ajuda al teu cos a usar l’oxigen de manera més eficient i facilita la respiració amb el temps.
Fer exercici amb bronquitis crònica
La majoria de les persones amb bronquitis crònica també tenen algun grau d’emfisema, l’altra forma d’EPOC.
Una tos amb moco a llarg termini és el símptoma principal de la bronquitis crònica.
Altres símptomes inclou xiulets, opressió en el pit i dificultat per respirar, especialment amb esforç físic.
La tos i la falta d’alè associada amb la bronquitis crònica poden dificultar l’exercici. Però, l’exercici és un component recomanat important del tractament de l’EPOC.
Les organitzacions mèdiques professionals recomanen l’entrenament supervisat d’exercicis, que generalment és part d’un programa més ampli de rehabilitació pulmonar.
Factors mediambientals
Certs factors ambientals, com la temperatura, la humitat i les partícules a l’aire poden empitjorar els símptomes de la bronquitis i augmentar la probabilitat de problemes durant l’exercici.
Cada vegada que els símptomes es tornen severs, no responen al tractament o empitjoren en lloc de millorar, llavors hauràs de parlar amb el teu metge.
Advertències i precaucions
En una persona saludable, la bronquitis aguda sol ser una malaltia lleu. Però, la malaltia pot ser més greu si té un sistema immune debilitat o una malaltia pulmonar preexistent, com asma o EPOC.
Sempre hauràs de parlar amb un metge si tens una d’aquestes condicions i desenvolupes símptomes de bronquitis aguda per determinar si necessites una avaluació o tractament mèdic.
També busca atenció mèdica si la teva tos persisteix per més de 3 setmanes, o si tens signes o símptomes que podrien indicar alguna cosa més greu que un refredat en el pit, com pneumònia. aquests signes i símptomes d’advertència inclouen:
• Dolor o rigidesa al pit.
• Febre superior a 38 graus.
• Dificultat per respirar.
• Tos a la sang.
• Freqüència cardíaca o respiratòria accelerada.
Ja saps, el més important per damunt del teu entrenament és la teva salut. El cos és savi, per tant, escoltar-lo i no intentis fer cap ximpleria ja que d’una cosa simple i passatger es pot convertir en un gran problema.
¿Com alleujar els símptomes de la bronquitis?
• Si fumes, el més rellevant que pots fer és parar.
• Evita la pols, els vapors químics, el fum d’altres persones i qualsevol altra cosa que pugui molestar els teus pulmons. Si no pots evitar aquestes coses, tracta d’utilitzar una mascareta.
• Usa una mascareta si l’aire fred et provoca tos o et falta l’alè.
• El vapor també és útil, ja que pot afluixar tot aquest moc.
També és possible que desitgis:
• Inhalar vapor d’un recipient amb aigua calenta.
• Prendre una dutxa calenta.
• Usar un humidificador
Pots començar amb aquests passos bàsics
• Beu molts líquids, com aigua i suc de fruites.
• Prova de vuit a 12 gols al dia per ajudar a diluir el moc i facilitar l’expulsió.
• Descansa suficient.
• Fes servir analgèsics com ibuprofèn o aspirina per ajudar amb el dolor. Llegeix les etiquetes d’advertència i parla amb el seu metge abans de prendre-les si tens úlceres pèptiques o una malaltia renal. Pot fer ús acetaminofèn (Tylenol) per alleujar el dolor i la febre.
• Per la teva tos: és millor mantenir-te allunyat dels medicaments per la tos, a menys que la teva tos et mantingui despert durant la nit.
• La teva tos ajuda a rentar aquesta brutícia als teus pulmons.