EVITAR ELS PICS DEL COLESTEROL DURANT LES FESTES NADALENQUES

Durant les festes de Nadal sol descuidar-se l’alimentació. En conseqüència, hi ha altes probabilitats de patir pics de colesterol.
Els pics de colesterol s’ha convertit en un motiu de preocupació durant aquestes festes nadalenques. La ingesta excessiva d’aliments poc saludables, el sedentarisme, el consum d’alcohol i fins i tot les emocions pròpies d’aquestes dates es vinculen amb alteracions al perfil lípid i un risc elevat de problemes cardíacs.
Un estudi divulgat a través de la revista Atherosclerosis adverteix que, durant aquesta època, els nivells de colesterol total i LDL tendeixen a ser més alts. De fet, celebrar Nadal s’associa amb un major risc d’hipercolesterolèmia a la població general. El sobrepès, l’obesitat i la diabetis empitjoren el pronòstic. ¿Com evitar-ho?
Festes nadalenques dels pics de colesterol.
Es parla de pics de colesterol quan els nivells d’aquesta substància greixosa augmenta a la sang. Tal com detalla una publicació de la Fundació Espanyola del Cor, l’idoni és que el colesterol dolent (LDL), romangui en nivells inferiors a 130 mg/dl. A més, hauria de ser menor de 100 mg/dl, en aquelles persones que han tingut un problema cardiovascular previ.
Entre tant, és aconsellable mantenir el colesterol total en un rang inferior als 190 mg/dl, mentre que el colesterol bo o de lipoproteïnes d’alta densitat (HDL) deu ser superior a 40 mg/dL, en l’home i 50 mg/dL a la dona.
Quan aquests nivells resulten alterats, el risc d’esdeveniments cardiovasculars s’eleva de forma considerable. L’infart de miocardi, l’accident cerebrovascular i l’angina de pit són algunes de les conseqüències més freqüents.
Sovint, les festes nadalenques involucren canvis a la rutina que incideixen sobre els pics de colesterol. Els menjars copiosos i altes en calories, la ingesta de begudes alcohòliques i la inactivitat física comporten a una acumulació d’aquesta substància a les artèries. I si bé un 85% del colesterol es produeix al fetge i els seus nivells estan condicionats per factors genètics, és un fet que els hàbits dolents poden conduir a alteracions que posen en risc la salut. D’aquí la importància un estil de vida saludable, fins i tot en èpoques de celebració.
Les investigacions
Les consultes i les emergències entorn de la salut cardiovascular augmenten tant a les últimes setmanes de desembre com a les primeres de gener.
En un article de la Fundació Espanyola del Cor, s’exposa que el colesterol tendeix a pujar fins en un 10% a les persones que han tingut excessos de menjar durant Nadal. D’acord amb aquest article, això es registri en un 50% de la població.
Una investigació compartida a  través d’International Journal of Environmental Research and Public Health va informar que, després de les vacances (tant de Nadal com de Setmana Santa), els homes poden experimentar un augment del 4,6% en els nivells de colesterol total i les dones un augment del 13,46% de triglicèrids.
Els investigadors creuen que aquests canvis al perfil lípid estan vinculats als canvis dietètics estacionals. En qualsevol cas, és un tema que requereix més estudi.
Per la seva banda, a una recopilació d’estudis feta per la Societat Espanyola de Cardiologia es va determinar que hi ha un augment fins del 5% de morts d’origen cardíac durant els períodes de vacances, concretament durant Nadal i Any Nou.
A més detalla que és més probable ingressar a emergències per insuficiència cardíaca els quatre dies següents a Nadal o Any Nou. El consum elevat de greix i sodi, els excessos de begudes alcohòliques, l’estrès emocional i la pràctica d’exercici a baixes temperatures són factors vinculats a aquestes problemàtiques.
La mala interpretació dels símptomes d’origen cardíac també influeixen en aquests desenllaços fatals. Normalitzar les manifestacions clíniques són pensaments com “és una dolenta digestió” o “és només estrès” impedeix l’atenció oportuna.
Consells per evitar els pics de colesterol durant les festes nadalenques
Abans de conèixer algunes recomanacions per evitar els pics de colesterol durant les festes nadalenques, convé recordar que a aquesta substància, en certa manera, és clau pel bon funcionament del cos. El fetge produeix més del 85% i també prové de fonts alimentàries, com la carn i els làctics.
Malgrat això, les investigacions han determinat que el colesterol dietètic té poc o cap efecte sobre els seus nivells a la sang, o el desenvolupament de la hipercolesterolèmia. En lloc d’aquest, hi ha involucrats factors com la genètica, l’índex de massa corporal, la presència d’altres malalties i la pràctica d’hàbits dolents.
Dit això, la primera mesura és evitar obsessionar-se amb eliminar els aliments amb colesterol a la dieta. És millor procurar una dieta balancejada i assegurar la ingesta de productes la composició de la qual afavoreixi el control dels lípids.
Prioritzar fruites i verdures
Sense dubte alguna, les fruites i les verdures són les millors aliades per evitar els pics de colesterol durant les festes nadalenques. És fàcil incloure-les a l’alimentació diària, doncs són idònies pel dejuni, els berenars o la preparació de plats especials. Els dos tipus d’aliments concentren quantitats importants d’antioxidants i fibra dietètica. A causa d’això, la seva ingesta coadjuva al control dels nivells de colesterol.
Escollir menús saludables
Les festes nadalenques no ha de significar excessos quant a menjars o begudes. Mantenir una dieta saludable per aquestes dates és per molts un impossible. No és necessari fer ingestes insanes. Intentar planificar menús saludables durant aquestes festes. Basar els menús en aliments frescos, orgànics, i nutritius.
Moderar les porcions
La clau per cuidar la salut i prevenir els pics de colesterol durant les festes de Nadal és saber moderar les porcions dels dinars. Evitar els excessos perquè són el principal detonant dels problemes de salut. Aquesta acció comporta una sobreproducció d’hormones i enzims per descompondre els aliments que has ingerit. Això deriva en dificultats com l’acidesa estomacal i el reflux. A més de l’acumulació de greix, i, per tant, augment del colesterol.
Fer exercici físic
Habitualment l’entrenador del teu equip et donarà una sèrie d’exercicis de manteniment durant aquestes festes. Segueix-lo, a més d’ajudar a mantenir-te en forma cremaràs els excessos dels dinars, evitaràs el risc d’augment del colesterol dolent.
Descansar i practicar tècniques de relaxació
Privar-se de son pot influir en els pics de colesterol. L’alteració de la son pot induir a nivells del colesterol sèric i l’acumulació de colesterol al fetge.