OU, PROTEÏNES DE QUALITAT

L’ou té proteïnes de bona qualitat, vitamines A i B, així com minerals d’origen animal que permet una fàcil absorció.

Aquestes són les seves característiques:

  • Tenen proteïnes de molt bona qualitat i d’alt valor biològic. També inclou vitamines dels grups A i B. Per últim, compte minerals entre els que destaca el ferro, l’origen del qual animal permet una fàcil absorció.
  • La clara està composta fonamentalment per albúmina, la proteïna de major qualitat biològica. Per a que es pugui aprofitar completament la clara d’ou s’ha de cuir, ja que conté alguns antinutrients (avidina i ovomucoide) que s’inactiven amb la calor.
  • El rovell compte greix (lecitina), proteïnes, ferro, sofre i vitamines A, B, D i E. És rica en greix i colesterol.
  • La composició nutritiva de l’ou no depèn del color de la closca. És una bona alternativa a la carn o el peix. De fàcil digestió i masticació, l’ou resulta ideal per nens, persones grans i per aquelles amb unes necessitats altes de proteïnes.
  • L’ou s’usa molt a la rebosteria per les seves capacitats escumant, emulsionant, espessidor, aglutinant i colorant.

Consells

  • L’ou es digereix millor mesclat amb farines.
  • Evita el consum d’ou cru. Empra preparacions culinàries que inclouen calor: bullit, escalfat, rostit al forn, fregit (augmenta la seva aportació calòrica), en truita, remenat, etcètera.
  • Conserva els ous en fred (al frigorífic) i evita que absorbeixin olors o sabors d’altres aliments.

Per evitar la salmonel·losi:

  • No deixis mai a temperatura ambient els ous ni els elements elaborats amb ells.
  • Conserva’ls al frigorífic i consumeix-los abans de passades 24 hores.
  • Rentat bé les mans i renta els utensilis de la cuina abans de cuinar.
  • Trenca l’ou a la bora d’un recipient diferent on el vagis a batre.
  • No compris ous amb la closca trencada o bruta.
  • No rentis els ous abans de ficar-los a la nevera, ja que eliminaràs la pel·lícula protectora i s’obriran els pors de la closca.
  • Si separes les clares dels rovells, no utilitzis la pròpia closca de l’ou.

Ingesta recomanada d’ous.

La ingesta recomanada és de 3-5 ous a la setmana. Si es tenen nivells alts de colesterol en sang, reduir a 2-3 ous complets (clara més rovell) o 2-3 rovells i 4-5 clares setmanals.