• General

¿ÉS BO EL PA PELS ESPORTISTES?

El pa és un producte alimentari obtingut mitjançant el fornejat d’un massa que es compon de farina d’un cereal, llevats (fan que la massa fermenti i es torni esponjosa), aigua i sal. Freqüentment, el cereal utilitzar sol ser el blat, però també es poden utilitzar farines com la de sègol, civada, blat de moro i arròs. No hem d’incloure entre aquestes farines la d’espelta, ja que es tracta d’una varietat del blat.

Composició nutricional del pa
El pa és font de proteïnes, hidrats de carboni, fibra, vitamines i minerals.
• La proteïna principal del pa és el gluten, la qual li dóna a la farina la capacitat de ser panificable, però, en algunes persones, presenta problemes a l’hora de digerir-la.
• Els hidrats de carboni del pa són principalment complexes (midons). Però, l’índex glucèmic del pa integral és lleugerament inferior al del pa blanc. Això es deu a la seva baixa aportació de fibra del segon.
• Per cada 100 g de pa, ens aporta aproximadament 8,5 grams de fibra (integral) o 2,4 grams (refinat).
• Les vitamines més presents en el pa (en major mesura en l’integral) són la B1 i la B3. Per altre costat, la primera s’encarrega de la metabolització dels carbohidrats i la segona, a més de transformar els aliments en energia, ajuda al correcte funcionament de l’aparell digestiu, els nervis i la pell.
• Els minerals que ens aporta el pa són el seleni, fòsfor, ferro, magnesi, i zinc.
¿És recomanable menjar pa si ets esportista?
El pa és un aliment més dintre de la dieta d’un esportista. Però, les característiques i objectius dels esportistes determinen si l’ha d’incloure o no en la seva dieta, i en cas d’incorporar-lo, quin tipus de pa i quantitat.
Si l’esportista se li ha diagnosticat celiaquia o una sensibilitat al gluten no celíaca, evidentment prescindirem d’aquest aliment o buscarem producte que no continguin aquesta proteïna.
Quan el gluten es tolera correctament, la decisió de consumir pa, a més de per als gustos i hàbits de l’esportista, depèn de la seva despesa calòrica i el seu objectiu.
Per un altre costat, si el subjecte té una despesa energètica moderada i pretén millorar la seva composició corporal, recomanen que, en cas de consumir pa, opti per la versió integral que, a més d’un millor valor nutricional, contribueix a una major sacietat.

image_pdf