EL MANGANÈS EN LA NUTRICIÓ ESPORTIVA

El maganès és un micromineral amb propietats nutricionals que es troben relacionades especialment amb el creixement dels ossos, però que també s’utilitza per part dels esportistes per recuperar l’energia perduda per l’esforç físic i per evitar la fatiga.
Les majors concentracions de manganès que es troben tenen acció sobre ossos, fetge, lligaments, ronyons, pell, retina, sang, hipòfisis, glàndules salivar i la seva concentració màxima es troba en el ronyó i fetge.
Si un esportista no consumeix el manganès que necessita, es pot donar el cas de problemes greus en els ossos (fractures), i en els cartílags. En principi amb una dieta equilibrada en la qual hi hagi moltes fruites, verdures i cereals es pot aconseguir el manganès que es requereix sense suplements addicionals,  ja que es troba en el rovell de l’ou, llavors de gira-sol, pa, hortalisses, fruites, cereals, llegums, avellanes, té negre, grans integrals i fruits secs. Una quantitat indicada pot ser entre 1 a 10 mg per dia, encara no hi ha una quantitat diària recomanada.
El consum freqüent d’aliments amb alt contingut de manganès és vital, ja que això facilita el correcte emmagatzemant d’aquest mineral en els ossos, com així també en òrgans com el cervell, el pàncrees, els ronyons i el fetge.
És indispensable per la salut òssia i la formació d’ossos forts i densos, en els seus nivells adequats ajuda a l’assimilació de carbohidrats, proteïnes, colesterol i aminoàcids. Tanmateix, controla la diabetis i realitza una gran aportació de propietats antioxidants.
Aliments amb més alt contingut de manganès.
Nous
Les nous són riques en nutrients vitals, com el manganès. Altres fruits secs, com les ametlles, proveeixen per igual.
Batata i moniato
Aquest vegetal d’arrel emmidonada per definició porta un complex esquema de vitamines i minerals, i la seva enorme versatilitat fa que pugui ser consumit per persones de totes les edats.
Espinacs
La seva aportació de manganès i potassi, com la remolatxa, són molt importants.
Tofu
Molt popular entre quins segueixen dietes vegetarianes o veganes, aquest menjar d’origen oriental, preparada amb llavors de soja i aigua, entre altres ingredients, és una recomanable font d’aquest mineral. A més, redueix el consum de les carns animals, amb les seves contraindicacions relacionades amb la ingesta en excés, sobretot les carns roges.
Pinya
La pinya és una de les fruites tropicals que ha captivat a tot el món. Entre els seus avantatges la tenim com a font de vitamines ‘B’, vitamina ‘C’, fibra i minerals, i dins d’aquest últim grup el manganès és un dels protagonistes.